Ahad, 30 Disember 2012

Straits Settlements $10 Dollars 1916





Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog Nazri Duit Antik & Syiling Lama. Entry ini merupakan entry yang terakhir dan penutup untuk tahun 2012. Oleh yang demikian,entry kali ini merupakan koleksi saya yang terbaik dalam kategori duit Straits Settlements atau Negeri Selat. Notes yang dipaparkan kali ini merupakan notes Negeri-Negeri Selat yang bernilai $10 Dollars dan bertarikh 10 July 1916.Lagi 4 tahun,genaplah 100 tahun usia notes ini.Jadi jika keadaan notes ini terkoyak macam ini pun,ianya perkara biasalah kerana usianya dah pun lanjut...hehehehehe
Saiz duit ini amat besar sekali,panjangnya 199mm manakala lebarnya 121mm..Ada 3 org gabenor yang tandatangan pada notes nie.Rasanyalah dengan duit sebanyak ini pada tahun 1916,apa yang boleh dibeli yer?? mungkin hanya pembesar-pembesar dan golongan bangsawan jer yang mampu memiliki notes ini.Rakyat biasa tentu tak mampu kan.Harga saya dapat notes ini tak la terlalu mahal,lagipun keadaan notes ini dah pun terkoyak..jadi dapat dengan harga murah la..rezeki diakhir tahun..
Akhir kata,saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pembaca blog saya ini. Insyaallah kita akan berjumpa semula pada tahun 2013, dan awal tahun depan saya akan masukkan entry yang menarik lagi. Wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails