Ahad, 24 Mac 2013

Kupon Getah British Malaya 10 Kati





Kupon getah,salah satu kupon yang memang saya gemari.Mungkin ada yang memandang sinis tentang koleksi kupon getah ini,tapi sebenarnya ia merupakan koleksi yang agak menarik juga.Nak kata kupon getah ini takde harga pasaran,tak juga..harganya macam duit lama guna,tetap naik dari tahun ke tahun.Kupon getah  yang saya pamerkan ini masih lagi cantik kualitinya..boleh dikatakan EF lagi..Kertas masih lagi keras.Kupon ini digunakan di Batu Gajah dan terdapat cop satu tempat yang dinamakan Pusing.Kupon ini ditandatangani oleh J.E Natthan.Jika tak salah saya,beliau merupakan penguasa yang mengawal getah pada masa itu.Jika tak silap saya kupon ini dikeluarkan pada zaman awal 30an.Sebenarnya agak sukar untuk memperoleh kupon getah dari era British Malaya yang masih lagi berkeadaan baik seperti ini.Selalunya,yang ada dalam simpanan saya.Kupon tersebut dah koyak atau berlubang sana sini.Tapi kali ini saya dapat yang berkualiti tinggi.Kupon ini saya perolehi dari Johor dengan bantuan Sifu saya.Sebenarnya kupon ini ada dua keping,saya ambik sekeping manakala Sifu saya ambik sekeping.Yang sekeping lagi,kualitinya seperti ini juga.Cuma ditandatangani oleh seorang penguasa getah yang lain.Mungkinkah lagi 10 tahun,kupon getah seperti ini akan menjadi rebutan pada pengumpul??? entahlah....tapi beberapa tahun yang lalu,kupon getah seperti ini memang tiada harga pun.Cuma sejak beberapa tahun ini,ianya semakin ramai diminati oleh para pengumpul.Harga pun semakin mahal..jenuh gak la nak dapat.MNS juga penah mengeluarkan buku tentang kupon getah yang pernah berada di Tanah Melayu,buku itu ditulis oleh Saran Singh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails