Selasa, 22 Disember 2009

Coin Kompeni India Timur Belanda




Coin nie rasanya digunakan waktu zaman Benlanda kat Melaka dulu..kalau tak silap la..VOC tu bermaksud Vereenigde Oost-Indische Compagnie. kualiti coin nie tak ler elok sangat,maklumlah ianya dah pun berusia ratusan tahun. Sebenarnya saya pun tak tau nak citer apa lagi tentang coin nie,coz ilmu tentang coin lama lama,tak banyak sangat la. kalau ader yang leh kongsi tu, harap harap sudilah berkongsi ngan saya nie. Harga tak mahal sangat coin nie, bawah RM50 jer.

8 ulasan:

  1. nazri..kongsi ilmu pun aku tak tau,hehehe.tapi aku ada 3 coin VOC macam ni,kita tunggu sifu fazil bagi info.

    BalasPadam
  2. blur, tapi kongsi ilmu pasal ponpuan, ko pandai, lah...

    Prof007

    BalasPadam
  3. Coin ni digunakan pada era Melaka-Belanda, seberat 3.62 grammes, diameter 21mm, komposisi Copper, di kilangkan di Middleburg dan nilai coin ni adalah "one Doit (Zeeland)". Governor Belanda di Melaka masa tu ialah Wilhelm Bernard Albinus (1745-1750).. itulah hikayat duit "Doit" niiii .. sekiannn..hehe

    BalasPadam
  4. terima kasih banyak2 diatas perkongsian ilmu dari sifu fazil..sebab tu la dia ajdi sifu aku coz dia ader banyak ilmu..so yg cetek ilmu mcm aku nie kena la rajin blajar dari dia...hehehehehe..
    guyz..leh kongsi ilmu pasai pompuan jer..ttg coin mana la dia tahu...hahahaha

    BalasPadam
  5. prof007,amboi....hehehe.ilmu pompuan mana pula ni,calon gf pun blum ada,hahahaha.

    BalasPadam
  6. sifu fazil...ada masa nanti aku email coin@token untuk dikenal pasti.

    BalasPadam
  7. sifu fazil ader banyak ilmu ttg coin..so kalau ader masalah ttg coin,leh tanya kat dia la.
    ilmu dia banyak dan suker berkongsi..

    BalasPadam
  8. takde masalah blurguyz79....ni email aku fazilster@gmail.com atau dzulfazil@yahoo.com

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails