Ahad, 16 Disember 2012

Straits Settlements $1 Dolar 1906 Variety 2



Notes straits settlements atau negeri selat merupakan notes yang menjadi kegemaran saya.Ini kerana notes nie lazimnya mempunya cetakan atau engrave yang memaparkan cara hidup atau binatang yang ada kat tanah melayu. Tapi yang paling menariknya,ada tulisan Jawi pada notes tersebut. Cuma hampir satu tahun saya tak update tentang notes straits nie,bukan apa.Modal takde nak beli notes yang semakin rare nie.Kali ini saya telah pun berjaya memperoleh beberapa keping notes straits yang agak menarik dan saya akan masukkan satu persatu kat blog saya nie.
Jika dirujuk apa katalog KN Boon, notes straits $1 dolar yang dikeluarkan pada tahun 1906 ini mempunyai 3 variety. Saya sudah pun mempunyai variety 1 dalam koleksi.Jadi yang ini,merupakan variety yang kedua. Apa yang membezakan notes ini dengan variety pertama ialah kewujudan tanda nombor "1" pada bahagian kiri dan kanan notes ini.Warna notes ini cream.Cuma sekarang nie kena usaha lebih skit untuk cari variety yang ke 3.Entahlah berapa tahun lagi baru akan dapat agaknya. Sebagai kolektor,kita tidak boleh terlalu gopoh mencari notes atau coin yang rare.Kadang-kadang tu,memang kena sabar.Bak kata kata seorang kolektor super otai kepada saya "perjalanan kumpul duit lama ini memang jauh macam lari marathon,so nko kena berjongging la.kalau awal awal lagi nko dah pecut,tentu nko takkan sampai kat penamat la".
Memang ada benar kata kata beliau nie.Bila saya borak-borak ngan kolektor otai otai yang lain.Memang masa yang lama diperlukan untuk kumpul koleksi ini.Disamping kita dok kumpul notes atau coin ini,ilmu tentang numis pun kena la blajar juga.Baru la nanti tak kena tipu ngan seller.So ilmu kat dada kena penuh la.Saya sendiri pun masik lagi dok blajar ilmu numis nie.Masih ada banyak lagi yang belum saya tahu..

3 ulasan:

Related Posts with Thumbnails