Rabu, 6 November 2013

Loteri Zaman Jepun: Sesyu Saiken, Selangor Syu Seityo



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog saya nie.Kali ini saya nak bercerita tentang loteri jepun lak. Sesyu Saiken ini merupakan loteri yang pertama di keluarkan di negeri Selangor pada 11 Februari 1945 dengan harga setiap tiket $2.Cabutan tiket loteri yang pertama di adakan di Kosei Kaiken (Selangor Club) di Kuala Lumpur pada 15 March. Pada zaman jepun,memang banyak loteri yang dikeluarkan oleh pihak penjajah Jepun. Jika anda tengok pada setiap loteri kat atas itu,setiap satu berlainan warna dan ada no 1 hingga 5, yang mungkin mewakili Isu Pertama hingga Lima..tapi saya kurang pasti,kerana saya tak pandai nak baca tulisan yang ada pada loteri tu.Tapi berkemungkinan besar, no 1 hingga 5 itu merupakan siri siri yang dikeluarkan.
Jika ia merupakan siri keluaran loteri itu,kesemua lima keping loteri ini merupakan satu koleksi yang amat jarang untuk dijumpai.Tapi saya pun kurang pasti berapa jumlah keluaran untuk loteri Sesyu Saiken ini.Takde maklumat yang lengkap dijumpai kat mana mana buku rujukan.Lagipun kebanyakkan duit atau sebarang koleksi yang berkenaan jepun memang jarang disimpan oleh nenek moyang kita.Kerana apa?? tentu ada semua boleh agak,betapa kejamnya askar-askar Jepun pada zaman penjajahan dahulu.Tentu anda pernah dengar cerita tentang peristiwa berguni-guni wang jepun di bakar apabila jepun menyerah kalah.
Tapi itu dulu,sekarang ini..loteri atau notes dari zaman jepun memang jadi sebahagian koleksi yang dicari oleh para kolektor.Loteri ini saya perolehi dari negara China!!..saya perolehi banyak keping juga..dan sebahagiannya akan saya jualkan pada kolektor lain.

3 ulasan:

  1. Salam
    Saya minat simpan untuk saya.
    Terima kasih

    BalasPadam
  2. wsalam dato..
    insyaallah,jika ada lebih saya akan offer pada Dato.

    BalasPadam
  3. Hi bos, saya mi at Sesyu Saiken bos, jual tak?

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails