Khamis, 21 November 2013

Seminar Sepetang Di Alam Numismatik anjuran MasDinar

 Assalamualaikum dan salam sejahtera.Kali ini saya ini berkongsi dengan anda semua tentang seminar yang telah diadakan di Alor Setar pada 9 November yang lalu.Seminar ini berlangsung di Hotel Seri Malaysia,Alor Setar. Seminar yang julung kali diadakan oleh pihak Masdinar ini dihadiri lebih dari 40 orang peserta.Masdinar merupakan satu persatuan yang berdaftar dengan ROS dan merupakan persatuan numismatik yang menjurus kepada wang Kesultanan Melayu.Saya merupakan salah seorang ahli berdaftar dengan Masdinar.

 Peserta yang hadir terdiri daripada para kolektor yang datang dari berbagai negeri.Seminar ini merupakan satu platform dimana para kolektor boleh berinteraksi dan berjual beli item numismatik.Pada seminar itu sebanyak 3 kertas kertas kerja telah dibentangkan. Kertas kerja pertama oleh Dr Ibrahim Bakar " Matawang Negeri-Negeri Melayu: Suatu Pengenalan". Kertas kerja kedua oleh Cikgu Nasron b Jamil "Koin: Suara Dari Masa Silam" dan kertas kerja yang ketiga oleh Dato' Haji Sharuddin Haji Yusof " Perkembangan dan Masa Depan Numismatik Malaysia".


 Yang berbaju coklat itu,Master Ishar dan yang berbaju putih itu Dato Sharuddin dari Pahang.Dato Sharuddin merupakan Presiden Kelab Numismatik Malaysia.



 Acara yang dinanti nantikan oleh peserta seminar iaitu acara lelongan.Jurulelong ialah tuan jurutera En Ahmad Nasyruddin.Berbagai bagai item dilelong dalam acara tersebut dan ada diantara item tu mendapat persaingan sengit diantara para kolektor.



                                 Yang berbaju ungu petak-petak itu ialah Tuan Haji Abd Rani.



 Yang menariknya seminar ini telah mendapat liputan dan disiarkan di akhbar Sinar keluaran utara.




                                            Kad keahlian saya sebagai ahli rasmi Masdinar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails