Jumaat, 16 April 2010

Duit Syiling Pulau Pinang



Apa yang anda lihat ini ialah duit yang di keluarkan di Pulang Pinang hampir 200 tahun yang lalu.Nilainya satu sen atau 1 pice. Cuma syiling ini dah teruk terhakis,ianya diperbuat dari Copper. Sebelum ini saya penah terbitkan citer ttg coin yang sama. Kualiti coin ni dalam VG jer. Mungkin ada diantara pembaca yang tidak pernah mengetahui bahawa pada zaman dahulu,Pulau Pinang mempunyai mata wangnya sendiri.
saya masih lagi inga,dulu saya pernah nak beli coin yg sama kat sorang seller dari Penang. Seller tu ingat yg saya nie,takde ilmu dalam numismatic nie..so bila jer tanya untuk coin yang kualiti dalam Fine..dia cakap harga lebih dari RM2000.....hahahahahaha. Macam la coin nie mahal sangat.Coin nie pun saya dapat dengan harga yg murah,kurang dari Rm50 jer...harga sebenar dah lupa la..

2 ulasan:

  1. assalamialaikum saudara saya dan kawan baru sahaja dapat duit syiling pulau pinang ini disuatu tempaat tapi tak secantik yg saudara punya tapi saya yakin dan pasti sama dgn saudara punya disebab kan tulisan jawi nya masih jelas. boleh saya berhubungan dgn saudara berkenaan duit syiling ini? untuk mendapat keterangan dan sedikit sejarah ttgnya. sekiranya ada fb boleh bagikan addnya, dan fb saya ialah nonama phionex ataupun melalui gmail saya terima kasih saudara...@ardi,penang

    BalasPadam
  2. dan saudara saya minta izin nak kopi yg saudara punya nak wat bandingan tq.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails